Har du regnet den ud?

Og med der mener jeg selvfølgelig om du har regnet ud, om du kan leve af din virksomhed…?
Jeg møder rigtig mange selvstændige der panikker lidt. Og møder endnu flere der drømmer om at blive selvstændige, men de tør ikke rigtig tage springet. For… Kan jeg leve af det?

Hvis du som jeg er konsulent, og udelukkende lever af at sælge timer, og ikke et reelt produkt hvor du har udgifter til produktion og vareindkøb. Så er det faktisk ret enkelt at regne ud om du kan leve af det eller ej. Hvis du sælger et produkt, skal vi ha gang i en anden model. Den kan jeg fortælle om en anden gang 😉

For at jeg kan udføre mit arbejde – har jeg brug for en computer, en printer, en telefon, papir og kuglepen, og en lommeregner. Med de redskaber kan jeg komme rigtig langt. Og det var de redskaber jeg havde da jeg startede op. Jeg startede med at arbejde ved spisebordet, indtil jeg havde penge nok til at kunne købe inventar til mit kontor. Da jeg startede for snart 6 år siden, var det fordi jeg, hånden på hjertet, var træt af min chef, og den måde hun kørte firmaet på. Jeg var træt af at fakturere kunderne det dobbelte af hvad jeg havde brugt af tid. Jeg var træt af at alt mit hårde arbejde, landede direkte ned i lommen på min chef, på trods af flere års løfter om bonus.

Så… det jeg gjorde var, at jeg satte mig ned ved køkkenbordet og lavede et budget sammen med min mand. Hvad havde vi som MINIMUM brug for at jeg tjente, for at vi kunne leve.

Jeg havde gået i lang tid og tænkt på at starte som selvstændig. Men frygten for at jeg ikke kunne få timer nok fra starten af, holdt mig tilbage. Jeg turde ikke. Jeg var jo vandt til at arbejde mellem 180 og 250 timer og få 18.000 udbetalt. (JEPS! Den er god nok! 18.000)

I mit hoved havde jeg forestillet mig, at jeg skulle have kunder samlet sammen til 160 timer i måneden. HVER måned. Det virkede fuldstændig uoverskueligt for mig.

Jeg var jo stadig fuldtidsansat, og havde en kontrakt jeg skulle overholde, og jeg havde kun en måneds opsigelse. Jeg blev jeg ved med at skyde tanken om at starte som selvstændig ned. Kunne ikke overskue konsekvenserne. Indtil den dag min chef tilbød mig anparter i selskabet. Tilbød at jeg kunne drive det ene kontor, mens hun åbnede en ny afdeling. Jeg spurgte om der så blev ansat en til at overtage min stilling. Men nej – jeg skulle stadig servicere min egen kundeportefølje hvor jeg havde mellem 180 og 250 timer, hver måned. Samtidig skulle jeg styre kontoret og have ansvaret for at lære vores elev op, og gennemgå arbejdet for en kollega. Jeg spurgte igen, jamen… hvad med mine timer. Har i forvejen for mange, og det er lidt bøvlet med børnene osv. Min chef kom med et VANVITTIGT godt løsningsforslaget. I følge hende selv i hvert fald. Løsningen var at min chef ville ansætte en barnepige til mig!! En der kunne hente mine børn i skole og børnehave, lave lektier, handle og lave mad…

Lige der. Præcis den dag, besluttede jeg mig for at blive selvstændig.

Så.. min mand og jeg satte os ved køkkenbordet og lavede som sagt et budget.

Jeg havde på forhånd besluttet mig for en timepris på 350 kr. Eks moms uanset hvilken opgave det var. Baggrunden for den pris, var at jeg ville lægge 50 – 100 kr. under de øvrige selvstændige i området. Udelukkende fordi det så var billigere for de selvstændige at bruge mig til bogføringen, i stedet for at bruge deres egne timer. Ved at bruge mig, kunne de bruge den tid de skulle have brugt på bogføringen, på at sælge deres eget produkt, og i stedet for at sætte 100 % af deres tid til på det, tjente de 50-100 i stedet for 0 kr.
Vi havde som minimum brug for at jeg havde det samme udbetalt som før – udelukkende fordi vi VILLE have penge vi kunne lægge til side til et hus. Ellers havde jeg kunnet gå længere ned. Men minimum 18.000 udbetalt. Det betød jeg havde brug for 25.000 før skat hver måned.
Med en timepris på 350 begyndte jeg at regne baglæns. 25.000/350 = 71,42 timer
71,42 timer i måneden… det var kun cirka 16 timer i ugen… 3,2 timer OM DAGEN! Det var det! Hvis jeg kunne finde kunder til det. Så var den hjemme.

Jeg havde på den måde total smadret min egen panik over timerne, og skåret det ned til noget overskueligt, overkommeligt og vigtigst af alt opnåeligt.

Så mit allerbedste tip til dig der gerne vil starte op som selvstændig…

Regn baglæns! Hver gang! Hvad er dit behov egentlig? Hvor mange timer kan du nøjes dig med i starten? Lad være med at tro du skal ud og finde 160 timer fra starten af allerede første måned. De skal nok komme. Du skal nok få arbejde nok hvis du tror på det. Men start bagfra. Og så skal det nok lykkes for dig…

2 thoughts on “Hvorfor jeg blev selvstændig”

  1. Sådan et fint indlæg 👏👏👏 Det vil altid være nervepirrende at kaste sig ud i det selvstændige liv.

    Jeg startede min blog op, fordi min chef delte bonusser og forfremmelser ud til dem, der pippede højest og havde rundsave på albuerne 🙄 Jeg er teamplayer og det blev rigtig klart, da jeg gik 100 procent selvstændig. Jeg elsker mit liv nu og kan kun smile af mine bekymringer inden.

    Jeg er så glad for at kunne følge dig og høre om din rejse 👏👏👏

    Vi skrives

    Kærlig hilsen Lise

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *