Regnskabsskolen Part 3.  – Er du selvstændig? Lønmodtager eller Honorarmodtager

I dette indlæg vil jeg forsøge at gøre reglerne omkring hvornår er man hvad, lidt mere spiselige. Det er nemlig ikke sådan vildt kompliceret, hvis man ellers kan forstå det SKAT, skriver om emnet.

Men. Du kan have en indtægt på 3 måder i Danmark (nej! Vi tæller ikke sort arbejde med)

Du kan være:

Lønmodtager (løn fra dit arbejde, jobcenter, kontanthjælp, pension mm.)

Honorarmodtager

Selvstændig (NB: hvis du har et Selskab – IVS/ApS/A/S – og udbetaler løn gennem et løn bureau til dig selv, er du faktisk lønmodtager)

I forhold til selve lønmodtagergruppen. Så er den jo ikke så svær at finde ud af.

Du er lønmodtager hvis:

  • Du har ikke en økonomisk risiko forbundet med dit arbejde
  • Du har en ansættelseskontrakt
  • Du får regelmæssig løn (dvs. hver 14 dag eller hver måned)
  • Din arbejdsgiver betaler regningerne forbundet med dit arbejde (rejseudgifter, kaffe, papir, printerpatroner, varer til salg, kuglepenne osv.)

Hvis du er lønmodtager – har du en A-indkomst (og du skal ikke selv indberette hvor meget du har tjent, kun tjekke at det er korrekt, og at du får kørselsfradrag, ude ligger fradrag osv.)

Du er Honorarmodtager hvis:

  • Du får ikke en regelmæssig løn (dvs. hver 14 dag eller hver måned)
  • Du har ikke en ansættelseskontrakt der indebærer hvor mange timer du skal arbejde og i hvilket tidsrum (men du kan godt have en samarbejdsaftale, der beskriver hvad der forventes af dig)
  • Du skal selv betale udgifterne forbundet med dit arbejde (igen, rejseudgifter, printerpatroner, hjemmeside, osv.)

Hvis du er honorarmodtager – skal du som hovedregel selv indberette din indtægt som B-indkomst. Du har selv et ansvar for at kontrollere at alt du har modtaget, er indberettet.

Men – du kan godt være BÅDE lønmodtager OG honorarmodtager… vær lige opmærksom på den. Du kan godt have et almindeligt lønmodtagerjob, og udføre opgaver ved siden af og modtage honorar løn. Eksempelvis ved indtjening på bloggen eller andet.

Du er selvstændig hvis:

  • Du har en økonomisk risiko forbundet med dit arbejde (ingen arbejde = ingen faktura = økonomisk risiko, du hænger selv på regningen fra leverandøren hvis dit salg går galt, du skal selv sørge for at få sendt regninger afsted, afregnet moms, osv.)
  • Du har ingen ansættelses kontrakt (du kan godt have en samarbejdsaftale)
  • Du får ingen fast regelmæssig løn (du udbetaler selv fra din firmakonto til din lønkonto)

Jeg vil gå lidt mere i dybden med de to sidste grupper i et nyt indlæg, da der er rigtig mange ting at forholde sig til. Både som Honorar modtager og Selvstændig.

Vidste du at du som honorarmodtager kan trække dine udgifter fra? Det vil sige – at hvis du har en indtægt, som skal registreres som B-indkomst – så har du ret til at trække dit udgifter forbundet med dit arbejde fra? Kørsel, kuglepenne, papir, porto, revisor udgifter, regnskabsprogram, hjemmeside osv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *