Jeg ELSKER at arbejde med selvstændige, og hjælpe dem med at udvikle sig og se deres virksomheder vokse.

Der hvor jeg ofte ser selvstændige lave fejl, er i forhold til faktureringen. I det tilfælde der er en webshop eller andet fysisk produkt, er udfordringen ikke så stor, da det for det meste løber af sig selv. Men – for selvstændige (ligesom mig) der lever af at sælge timer… der er faktureringen virkelig en udfordring nogle gange. Hvis man ikke er super super struktureret, kan der godt forsvinde RIGTIG mange timer ned i et ukendt hul… hvad var det nu lige de timer blev brugt på.

Jeg ved godt ikke alle timer kan faktureres, det gør jeg bestemt heller ikke. Hvis mine kunder ringer og stiller et spørgsmål, eller lige vil vende en ting eller to, så fakturer jeg det aldrig. Men hvis jeg ikke sørger for at få timerne skrevet ned løbende, og faktisk på daglig basis. Så glemmer jeg ski nogle gange nogle timer. Hvilket jo kommer mine kunder til gode – men det må helst ikke ske. For det er jo så min egen forretning det går ud over.

Prøv og sæt dig ned og regn ud hvor mange timer du måske har glemt at fakturere? Og hvor mange penge det bliver til? Det løber op på et år kan jeg godt fortælle dig.

Så STRUKTUR og DISIPLIN

Det kan virkelig være svært at genskabe en hel uges arbejde. Jeg bruger selv regnskabsprogrammet e-conomic. Jeg elsker alle de features de har, OG deres chat og hotline fungerer EMINENT godt. Vil lige skynde mig at sige at dette IKKE er reklame. Jeg betaler 100% selv min egen konto, og får INTET ud af at anbefale programmet, andet end der er de færre der måske vælger nogle af de andre knap så fantastiske programmer…

 E-conomic har en fakturerings app der virker vanvittig godt. I kan finde den i app store og google play. Man kan registrere timer, oprette nye kunder, redigere kunder, oprette fakturaer, tilbud osv. OG sende fakturaer. Det er skide smart. Så behøver man ikke ind på computeren eller iPad, hver gang man lige skal smide et par timer på en faktura.

Når jeg starter på en opgave for en kunde, opretter jeg med det samme en faktura, så jeg har den liggende som kladde. Hver gang jeg laver en opgave for kunden, går jeg ind på appen og sætter timer på og skriver en lille beskrivelse af hvad jeg har lavet. Det tager mig max 5 minutter. Hvorimod det godt kan tage mig mange timer at fakturere når jeg først skal til at genskabe en hele måned eller periode hvor jeg har udført arbejdet. 

Jeg har på den måde ingen undskyldning for ikke at registrere mine timer, – for jeg har altid adgang til systemet. Derudover er det for mig en kæmpe motivations faktor at jeg kan se beløbet på den igangværende kladde vokse. Jeg kan se hvilke regninger jeg har sendt, og se hvem der ikke har betalt, som jeg lige skal ha rykket lidt i ørerne på grund af manglende betaling.

Hvilket leder mig til ”De Selvstændiges fejl #” – Manglende betaling… det kommer i et nyt indlæg.

Men tjek appen ud hvis du har e-conomic. Og hvis du ikke har – så overvej det lige. Det er et af de eneste programmer jeg til en hver tid vil anbefale. Og jeg arbejder med RIGTIG mange forskellige programmer.

Ha en skøn dag derude 😊

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *