Lige om lidt er der deadline for momsindberetning. Helt nøjagtigt den 02/03 2020. Momsen skal være indberettet OG betalt denne dato.

I forhold til momsen er der lige et par ting du skal huske.

  • Du skal sørge for at ALLE bilag vedrørende 2019 bliver bogført i 2019. Du modtog måske første uge i januar nogle regninger som vedrører 2019. Dem skal du have bogført i 2019. De skal bogføres som gæld i dit regnskab. Helt præcist under ”skyldige leverandører eller kreditorer”. Du skal huske at ALLE bilag der har noget med 2019 at gøre skal bogføres i 2019. Uanset om de er betalt i 2020 eller 2019.
  • Du skal stemme din bank af. Det er muligvis et af de vigtigste punkter i dit regnskab for 2019. Rent praktisk betyder det at, saldoen for din bank i dit regnskab skal stemme på øren med det beløb der rent fysisk står på din bankkonto 31/12 2019. HVIS beløbene ikke stemmer, skal du i gang med en bankafstemning. Mange regnskabsprogrammer har automatisk afstemning, men ellers må du i gang med udskrifter og en blyant. Det er vigtigt, og ikke et sted du må springe over. Fordi:
  • Hvis din bank ikke stemmer, er det sikkert en af nedenstående der er problemet, og det har følgende konsekvens:
    • Du mangler at få bogført en udgift = manglende skatte og måske momsfradrag
    • Du har bogført en udgift med forkert fortegn = du kommer til at betale skat og muligvis moms af en udgift du burde få fradrag for.
    • Du mangler at få bogført en indtægt = dit regnskab viser du har flere penge til gode end du rent faktisk har
    • Du har bogført den samme udgift 2 gange = du får for meget fradrag og din moms bliver forkert.
    • Du har bogført den samme indtægt 2 gange = din debitor saldo bliver forkert.
  • Telefon og Internet. Du må gerne trække telefon og internet fra i din virksomhed. OGSÅ selvom du betaler det privat. Men du kan selvfølgelig ikke få 100 % fradrag. Medmindre du er en af dem der har to telefoner og to internet stik. En til privat og en til erhverv. Typisk vil man vælge at 50 % er virksomhed og 50 % er privat af udgifterne. Hvis du betaler det privat så foreslår jeg at du gør følgende i din bogføring.
  • Du tager alle internet og telefon regninger for hele 2019. Regner beløbet sammen, tager 50 % af beløbet, og bogfører det sådan her;
  • Debet: Telefon/Internet
  • Kredit (modkonto): Mellemregning/Hævet privat

En vigtig ting at huske: Hvis du ikke har en bankkonto i din virksomhed, men i stedet bruger din private løn konto i din virksomhed. Så må du altså ikke bruge den som bank i dit regnskab. Jeg har oplevet SKAT bede om kontoudtog for flere år tilbage, for en kundes privat konto, FORDI vedkommende havde brugt den almindelige løn konto i regnskabet. SKAT bad om at ALLE posteringer på kontoen blev bogført. OGSÅ alt det der var privat.

Så hvis du ikke har en virksomhedskonto, så lad være med at bruge banken i dit regnskab. Så brug mellemregnings kontoen i stedet. Eller få en erhvervskonto. Så er der ingen tvivl overhovedet.

Husk du kan altid ringe eller skrive hvis du har spørgsmål 🙂

//Gitte



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *