Cashflow budgettet, er et af mine yndlings redskaber. For det første er det rigtige tal og ikke fiktive som i et årsbudget vi arbejder med, og for det andet er det et af de bedste redskaber når virksomheder mangler overblik over deres økonomi.

Et cashflow budget, virker kun rigtigt, hvis man gider bruge tid på at sætte sig ind i det, og bruge lidt tid hver uge på at opdatere det. Men når det først er sat i system, så virker det.

Du kan bruge cashflow budget i en periode hvor du har svært ved at gennemskue din økonomi, eller konsekvent hele året, for at få ro i maven.

Vejledning Cashflow budget:

For rigtig mange kan likviditeten være en udfordring, især at gennemskue om der er penge nok på kontoen til at dække de faste omkostninger, og betale moms.

Den nemmeste måde, er at lave et cashflow budget. Jeg har her lavet en skabelon til dig, så du kan prøve kræfter af med det.

Meningen med et cashflow budget er, at du løbende taster dine indtægter og udgifter ind i arket. På den måde kan du altid se, hvordan din konto vil udvikle sig.

For at det virker helt perfekt, skal du altså bruge lidt tid på det i starten. Men når du først er kommet igang, vil det blive let for dig, at plotte de nye måneder ind.

Som altid når vi snakker om tal, er det vigtigt at du er ærlig over for dig selv, ellers bliver det en sovepude.

Det allerførste du gør, er at vælge hvilken dag du gerne vil staret dit cashflow budget. Den dag du vælger at starte, skal du finde saldoen på din bank konto, og taste den ind, der hvor der står “PRIMO” i april måned.

1:

Du skal i hver af månederne taste de løbende omkostninger ind. Alle dine faste udgifter. Husleje, telefon, kontingenter, løn, b-skat, osv. Altså alle dem hvor du betaler det samme beløb hver måned.

2:

Du nu taste alle de øvrige udgifter ind du har. Altså alle de regninger du fra dine levenrandører som du har liggende, der ikke er betalte endnu. Det er dem der ikke er de faste udgifter. Varekøb, reklame, annonce, osv.

3.

Nu skal du taste alle de fakturaer ind du har sendt til, men som ikke er betalt endnu.

4.

Du skal nu gå ind i fanen cashflowbudget, og taste de faste udgifter fra #1 og #2 ind på den dato de skal betales. Det kan være der er flere der skal betales samme dag, så lægger du beløbene sammen.

Derefter taster du ind hvornår kunderne skal betale deres regninger. Hvis du har en forfalds dato der hedder den 28/04 2020 -ville jeg vælge sætte den ind den 29 eller 30. Det er sjældent kunderne betaler før tid.

5.

Du kan nu gå i gang med Maj og juni. Tast alle de faste omkostningerne ind, dem du kender på forhånd.

Og hver gang du sender en regning, sætter du beløbet ind på forfaldsdatoen, og når du modtager en regning, sætter du den i budgettet den dag den skal betales. På den måde, vil du hele tiden have overblik over om der er penge nok på din konto, Men det kræver at du arbejder med det, og bruger lidt tid på det hver eneste uge. Saldoen ultimo på hver af de fortrykte ark, ender i primo saldoen for den nye måned23 blokke559 ord 23 blokke er valgt. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *