Det første vi lige skal have sat hak ved, er spørgsmålet om du skal have et CVR nr. eller ej. Reglerne hos SKAT er ret klare på det punkt. På RIGTIG mange andre punkter er det lidt en jungle og lidt ?jooooo meeeen altså det er ikke som sådan en regel, men mere sådan retningslinjeagtigt, men vi har alligevel en ret klar holdning til hvad du må og ikke må, og det er os der bestemmer, og dig der skal betale fordi du har gjort noget der var forkert??

Nå men? om du skal ha et CVR nr. eller ej afhænger faktisk udelukkende af 2 ting.

  • 1.Er din omsætning over 50.000 på et kalenderår (fra 1/1 ? 31/12)
  • eller
  • 2.Er det dit mål og TROR du at VIL nå en omsætning på over 50.000 på et kalenderår. (igen fra 1/1 ? 31/12)

Hvis du kan svare ja til bare en af de to punkter ? kan du ligeså godt få dig et CVR nr. og få de fordele der er ved det. Jo jo ? der er skam fordele, også ulemper, men dem tager vi senere.

Du skal dog lige være opmærksom på, at hvis din omsætning er under 50.000 skal du alligevel oplyse omsætningen som B-indkomst til SKAT. Men- det betyder så også at du kan få fradrag for de udgifter du har haft i forbindelse med din omsætning. Det skal jeg også nok uddybe i et senere indlæg. Det er der nemlig ikke ret mange der ved. Og det kan blive ægte rigtig dyrt.

Men nu leger vi at du har besluttet dig for at få et CVR nr. og blive momsregistreret som det så fint hedder. Så er der lige et par ting mere du skal tage stilling til.

Skal det være en personlig ejet virksomhed, et IVS (iværksætter selskab) eller ApS (anpartsselskab), yes du gættede den, jeg forklarer de tre former i et andet indlæg.

Vi leger at du vil have en personlig ejet virksomhed. Det er det nemmeste, og det kan du klare helt selv hvis du har mod på det. Men ? jeg anbefaler at du lige læser lidt op på hvad det vil sige at være selvstændig, momsreglerne, eller har allieret dig med en revisor/bogholder. Det er IKKE bare lige sådan at starte op. Der er RIGTIG mange regler, og det kan være RIGTIG svært at navigere i regnskabsverdenen.

Du skal først have fundet dig et navn til din virksomhed. Du skal for din egen skyld lige tjekke op flere steder om det er tilgængeligt. Det er SÅ irriterende at have fundet det helt perfekte navn, og opdage at det er taget når du er i gang med registreringen. Og endnu værre ? at du har fundet det perfekte navn, har fået det registreret, og så går i gang med domæne til hjemmeside, og møg!! Der er en anden der har det domænenavn.

Så?. Gå på www.cvr.dk og tjek navnet. Og derefter går du på f.eks. www.Dkhostmaster.dk og tjekker om domænet er ledigt der.

Få fat i din revisor/bogholder og få dem til at registrere din virksomhed. Du kan sagtens gøre det selv med dit eget NemID, MEN!! Der ER bare faldgruber. Jeg vil gerne lave en guide her ? men det kræver mere spalteplads ?

Hvis du alligevel vælger at gøre det selv. Så gør du det på www.virk.dk. Her logger du ind med dit NemID og vælger ?Start Virksomhed?, og mere eller mindre følger vejledningen. Erhvervsstyrelsen er så smart indrettet at den fortæller dig hvis du har gjort noget der er forkert? for det meste. Der er også faldgruber her.

På billedet kan du se hvor meget du skal tage stilling til. Heldigvis kan man altid ændre i registreringen efterfølgende. Men der er også steder hvor det vil få konsekvenser. F.eks. hvis du får sat kryds i at virksomheden har ansatte, fordi du som mange tror, at da du jo arbejder og får løn, er du vel ansat. Men det gælder KUN hvis det er et selskab (IVS/ApS) ? hvis det er personligt ejet skal der KUN sættes kryds HVIS du har andre ansatte.

NU har du fået dit CVR Nr.. TILLYKKE?. (indsæt selv en fanfare) Så begynder alt det sjove. Og du skal have styr på:

  • -NemID og Digital Postkasse (ultra vigtig)
  • -Din bank skal have dit CVR nr. så de kan oprette en konto til dig i CVR nr. som samtidig er din virksomheds Nemkonto (det skal virksomheder nemlig også ha)
  • -Du skal ha taget stilling til om du vil ha en hjemmeside- og uanset hvad så få lige registreret et domænenavn med det samme, så din mailadresse får dit virksomhedsnavn
  • -Du skal ha et regnskabsprogram så du kan skrive regninger og få bogført alle udgifter (jeg anbefaler STÆRKT) e-conomic
  • -Du skal have lavet et system til dine kvitteringer, få det lavet med det samme, og få lagt strukturen med det samme. Det betaler sig i sidste ende (jeg kommer med et indlæg om hvor dyrt det kan være IKKE at have styr på papir og kvitteringer)

Så det er jo ingenting? det er jo klaret på? bum bum? lidt tid..

Men det er FEDT at være selvstændig.

//Gitte

2 thoughts on “Regnskabstips #1 – Om at starte op”

  1. Hvis omsætningen er under 50.000, SKAL det så indberettes som B-indkomst, eller er der mulighed for at føre det ind i punktet Hobbyvirksomhed? Tak for gode indlæg, jeg sidder og læser dem alle sammen her til aften!

    1. Hej Malene,
      Alt indkomst som du ikke betaler A-skat af, skal indberettes som B-indkomst, det er den eneste du måde kan blive beskattet af din indtægt 🙂 Håber det var svar nok, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
      Og dejligt du kan bruge dem. Skriv endelig hvis der er flere spørgsmål.
      De bedste hilsner
      Gitte

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *